- Lite curiosa så här på fredagsförmiddagen...

Nu har jag vart där uppe på "djävulensberg" ,nej okej så farligt kanske inte universitetet är men iallafall. Det var faktiskt nästan trevligt där uppe idag, och jag blev inte avrättad. Förengång skull så var det jag som kunde texterna bäst...kors i taket or whaaat?! Känner mej rätt fett nöjd.
Sedan fick jag en liten uppgift också och det var att ta reda på varför dalahästen finns? Kan ha varit för att jag ifrågasatte dens existens, men vad vet jag? Så här har ni nu en liten sammanfattning:

"En dalahäst är traditionellt en rödmålad, stiliserad trähäst som numer tillverkas framför allt i Nusnäs, Mora, i Dalarna. Grimma och selar brukar målas med mönster i vit och blå färg. Förutom i rött förekommer den nu också i alla tänkbara grundfärger. Vanliga grundfärger under 1900-talets första halva var engelskt rött eller blymönja som avsåg att efterliknade den bruna hästen, och vitt/ljusgrått med inslag av blått på bland annat benen och i fläckar på kroppen som avsåg att efterlikna den apelkastade skimmeln.

Den har tillverkats sedan 1600-talet som en biprodukt till traktens möbelsnickeri, eller som en leksak täljd i hemmen. Dekorationen är densamma som man finner i övrig allmogekonst, särskilt kurbitsmåleriet, från trakten; själva dekoren kallas krusning.

Gårdfarihandlarna tog med hästarna i sortimentet. Mycket vackra hästar av hög kvalitet tillverkades under 1800-talets slut samt 1900-talets början i Risa, Bergkarlås och Vattnäs. I Nusnäs var den mest kända täljaren Tysk Anders Gunnarsson, även Gambel Damben kallad.

1922, 26 år gammal startade Grannas Anders Olsson sitt företag i familjens bagarstuga. Anders var den äldste av 9 syskon och Nils och Jannes Olsson var vid företagsstarten 9 resp 7 år gammal. Det hände att de vid skoldagens slut hjälpte sin äldre broder. 1928 grundade de Nils Olsson Hemslöjd.

Vid världsutställningen i New York 1939 fick Dalahästen representera Sverige, och har sedan dess varit en ofta använd symbol för landet. En tre meter hög Dalahäst skickades över till New York och nära 1000 kg små Dalahästar såldes i souvenirbutiken.

Världens största dalahäst finns utanför Avesta. Den är 13 meter hög och invigdes 1989. I Dala Järna Konstgård fanns tidigare ett dalahästmuseum, som 2005 såldes till Dalarnas museum. Dalahästen är den vanligaste souveniren som turister köper vid Sverigebesök, och bara i Nusnäs säljs dalahästar för 24 miljoner kronor per år. Tomas Holst tillverkade den minsta dalahästen som var 3,7 mm hög och 3 mm lång.

Andra djur, bland annat grisar och tuppar, avbildas också i samma form som dalahästar."

Källa: Wikipedia

Ja, ni ser, det är en rätt så spännande historia, dock fanns det mer, typ varför det är just en häst och grejjer, men jag kände att det var liiite överkurs, så enjoy!

Snart ska jag sätta mej på bussen och bege mej iväg till mitt kneg, usch så tråkigt det känns, eller egentligen inte, men det känns som om man bör säga det...haha
Men jag hade inte klagat om jag fick sova istället xD mähäh jag är tröttis, sitta uppe och läsa cosmopolitan är inte att rekomendera natten innan dagen D typ...
Nej slut pladrat om den saken, hare gött, HEEJ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0