- Onsdag

Jag trodde bestämt att jag var på bättringsvägen, men det var nog bara Iprenen som spelade mej ett spratt. Var iväg och red och kände mej en aning hängig. Nu har musten gått ur mej och jag vill verkligen inte sitta här och skriva, och jag vill verkligen inte skriva en B-uppsats snart.
Jag har ont i halsen och jag hostar...lite hungrig börjar jag faktiskt bli dock, kors i taket, en glass och två mackor på hela dagen är inget att hänga i julgranen....

"I boken skriver Jules Verne om hur jorden bara blir mindre och mindre. Med detta menade han att det blir lättare att transportera sig och på så vis kortas restiden och jorden blir på ett sätt mindre. Samtidigt som jorden krymper på grund av infrastrukturens utveckling blir också jorden större, då vi lättare kan utforska områden vi inte kunnat förut och som vi kanske inte visste fanns.

En annan anledning till att jorden kändes mindre kan bero på att de brittiska kolonierna spred sig över hela jordklotet, vilket gjorde att en liknande kultur bildades på fler ställen i världen och människor kunde känna igen sig där. Idag sker en liknande process även om vi idag inte pratar om större makter som tar över andras mark och bildar kolonier, utan idag kallar vi det för turism. Turismen bildar platser som i princip bara finns till för just turister, platserna anpassas för turisternas behov och önskemål, som bland annat Grand Canaria i Spanien, där skandinaver åker för att njuta av solen och bland annat äta svenska köttbullar."

Detta var ett litet utdrag från mitt senaste verk, ett PM och vetenskapstraditioner och romanen Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne...jag är så less på detta. Skoltrött kan hända?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0