- Ida var namnet

Tänkte passa på att gratulera mig själv på namnsdagen, så här på söndagskvällen. Tack tack!!
Det har varit en super mysigt dag idag, kanske egentligen en typisk söndag. Men ack vad typiska söndagar är underskattade.

Jag har även lärt mig mycket om Åre. Ja, utvecklingen av Åre som destination har gått, enligt mig extremt långsamt. Började någon gång runt 17-1800 tal och har sedan dess börjat etablera sig på allvar. Till att börja med, var platsen endast ett sommar resmål. Ett resmål som bjöd på skön natur och vacker utsikt. Strax därefter började man med hotell och spa, och en bergbana byggdes. Det var bland annat en hotell ägerska som söp sin man full redan på morgonen så att han inte skulle lägga sig i affärerna. Detta berodde på att kvinnan under den här tiden inte fick bestämma själv, utan var styrd av mannen eller sin fader.
Sedan döck det upp en lag, som innebar att kvinnan fick ta hand om sig själv så länge hon inte var gift, men vad denna kvinna hette minns jag ej. Dåligt!
Hur som helst så har nu Åre vuxit, och blivit en känd skidort. Mycket tack vare Ingmar Stenmark.

En givsam söndag skulle man kunna säga. Synd bara att jag inte förstår något av artikel nummer 2. Jaja, jag får ta i tu med det i morgon bitti, innan seminariet.

Nu ska jag SOVA, God natt allihopa ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0