- Krönika "Nej är ett nej.."

Nej är ett nej, och inte ett okej!


"Nej jag vill inte!" är ett uttryck som borde beaktas med respekt. Men ofta läser man i tidningar om unga tjejer som blivit våldtagna mot sin vilja. (Klart att de har, annars kallas det ju inte för våldtäkt, men ändå uttrycker man sig just med "mot sin vilja".)  Dessutom får tjejerna självklart skylla sig själva, eftersom att de klätt sig utmanande, eller inte gjort tillräckligt med motstånd.

   Men vad är då "inte tillräckligt med motstånd"? Räcker det inte med att säga" Nej!"?

   Nej, tydligen inte. För nej kan ju betyda att du kanske ändå vill innerst inne? Du kanske vill så småningom? Ett "nej" betyder alltså att du egentligen är med på det.

   Enligt vem kan man då fråga sig? Det finns några kostymsnubbar ute i landet som ställer konstiga frågor vid rättegångar, och andra tillfällen, efter en anmäld våldtäkt. Klädseln är en viktig fråga. Var du klädd på ett utmanande sätt? Var du berusad? Gjorde du motstånd? Vickade du på höfterna?

   Vad spelar det för roll? Vilken betydelse har det om du bar en kort kjol, en urringad tröja, eller hade lite alkohol i blodet? Du sa trots allt: "Nej, jag vill inte!". Det finns inte en enda person som har rättigheten att antasta någon annan, bara för att kjolen slutar över knäna eller att alkoholen satt sina spår. Jag menar, vem ställer frågan hur killen var klädd, och hur mycket han hade druckit?

   En kille kan gå klädd i kortbyxor och bar överkropp utan att någon påstår att han klär sig utmanande, och han får bli hur full som helst. Visserligen är det kanske en aning svårare för en tjej att förgripa sig på en kille, men skulle det mot all förmodan hända, skulle ingen ifråga sätta klädseln.

   Som tjej läser jag med ett bekymrat veck i pannan tidningarnas artiklar och reportage. Alltför ofta hör man talas om våldtäkter, och alltför ofta beskylls tjejen. "Det var hennes eget fel! Hon var ju full!"

   Killar borde skämmas över sig själva för att de hör till könsrollen "man". Alla dessa idioter som tydligen inte kan kontrollera sin sexuella drift, utan bara kastar sig över första bästa och börjar jucka okontrollerat. Okej, man ska inte dra alla över en kam, men det är svårt att låta bli när det idag ser ut på det här viset. Det är lätt att få bilden av hur alla killar beter sig som djur så fort de ser en tjej.

   Bilden som många unga tjejer möts av, när de läser om hur killen slapp lindrigt undan för att tjejen var full, är något som jag också oroar mig för. Det leder självklart till att många inte vågar berätta om händelserna de varit med om. Bara för att du inte hade jeans med hög linning och hänglås, gick som en robot och endast druckit vatten hela kvällen, får du faktiskt skylla sig själv. Förbannad är vad jag blir. Förbannad är vad jag kommer att fortsätta vara, ända tills

killar och män har lärt sig att kontrollera sig själva, och har accepterat att ett "NEJ" är ett "NEJ" och inte ett "okej".


 


Kommentarer
Postat av: jayne

oj... va bra skrivet... håller med dig, till fullo!!

men jag kan tyvärr se att detta med ett nej kanske är ett ja, kan jag se hos barn.Flickorna som springer runt killarna... retas o tetas...så blir d ejagade. de skriker då..nej med världens störtsa leende på läpparna..och vill ha vår hjälp. (jag jobbar på förskol)

Jag säger ofta...till både killar o tjejer.. ett nej är ett nej..och mn behöver inte skratta bort det.Vill man inte så säge rman NEJ.

Vill man så säger INTE nej...nej..



Men..absolut... ett nej är ett nej, hur jag än var klädd, eller hur full jag än var eller även om jag ville från början.. RÄTT

2008-06-28 @ 00:10:05
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0