- Något att tänka på

Ett massivt men väl så tänkvärt inlägg, hoppas ni orkar läsa:

"Här om kvällen tittade jag på Kvällöppet med Ekdahl på tv 4. De behandlade då ämnet huruvida man borde sträva efter en "vitjul" eller ej. Alltså vit i den bemärkelsen att alla vuxna avstår alkohol under julen för att alla barnen ska slippa ha obehag känslor i samband med just julen. Argumenten var att julen är barnens högtid och att det är egoistiskt av vuxna att dricka sig berusade. De hade ett gäng med nykterister i studion och så hade de Carl-Jan och någon annan "blogg-snubbe" där som var för alkohol. Det blev en vild diskussion mellan dessa två, kan man kalla det grupper? Carl-Jan skulle aldrig i sitt liv kunna avstå från nubben till sillen och så vidare, och nykteristerna blev vansinniga. Tänk på barnen!
Jag kan inte låta bli att ha delade meningar i detta, även om jag kanske själv lutar mest åt nykteristernas håll. Varför måste man bruka alkohol under jul? Jag ska inte säga att jag är nykterist, jag kan dricka om det är så, men jag skulle aldrig göra det på familjehögtider som till exempel släktmiddagar och där småbarn är inblandade. Dricker gör jag med vänner, och då alla andra dricker. Kan låta som om jag inte kan stå emot grupptrycket, men så är det absolut inte. Det kan vara lite små kul så där ibland, men jag skulle absolut inte ha några problem med att avstå om jag skulle kunna glädja några andra för att jag inte drack. Jag kan verkligen tänka mig att avstå från alkohol helt om det skulle krävas för att göra alla nöjda. För vad är det för mening med att dricka om ändå ingen annan gör det? Att vara "salongsberusad" helt själv finns det verkligen ingen mening med. Om ingen dricker har alla lika förutsättningar. Jag minns diskussionerna som var kring studentbalen i våras, då man ville förbjuda alkohol så att de under 18 också skulle kunna få delta, något som nästan ingen över 18 gick med på. Ursäkta, men kan man inte ha kul utan alkohol, då är det nog dags att tänka om. Då kanske det är dags att sluta dricka. Jag har hållit mej nykter de flesta gånger jag har varit ute, och jag har haft skit kul, och jag säger inte att jag inte har haft kul de gånger alkohol har förekommit, men vad jag menar är att man ska kunna välja att avstå men ändå ha kul. Alkoholism startar någonstans, det startar när man inte längre kan tänka sig ett liv utan alkhol. Jag tycker det är skrämmande att tänka på hur mångas liv styrs av detta, ingen alkohol ingen fest. Går man inte med den inställningen lär man få skit tråkigt. Snälla, jag ber och önskar att alla tog till sig av detta och tänkte till. Det finns ett liv utanför alkoholen, det innebär inte att man måste avstå helt, men man behöver kanske inte dricka sig packad varje gång och man kanske inte behöver dricka vid de tillfällen då barn är inblandade. Är alkoholen mer värd än barns tindrande ögon på jul? Jag hoppas inte det, för i så fall måste samhället tänka om, i så fall har vi nått en skrämmande punkt, då har vi nått ett samhälle som bygger på osäkerhet, en fasad. Något som vi döljer med alkoholenskraft...."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0