- Pluggish fy sjutton!

1.      Formulera en problemställning som ni har för avsikt att arbeta utifrån under nästa delkurs.


"Turism ska vara till för alla och alla ska kunna ta del av den, på ett eller annat sätt. En del människor lider av någon form av funktionshinder eller handikapp, som kan göra det svårare att delta i vissa aktiviteter och kanske gör det svårare att åka och besöka olika turismattraktioner. Självklart borde det vara en självklarhet att även de som har ett handikapp ska kunna göra vad de vill utan att något ska hindra dem. Jag har tänkt studera och se ifall det finns en problematik i att anpassa kulturarv eller en K- märkt byggnad efter handikappade med funktionshinder. Är det möjligt att bygga tillexempel ramper och montera in liftar på en anläggning som ska bevaras i ursprungs skick. Hur mycket får man ändra i en sådan byggnad, och skulle en sådan anpassning anses som en ombyggnation av byggnaden?


Mitt tillväga gångsätt kommer bli att studera befintliga texter kring ämnet kulturarv och se ifall det står något där om sådana här typer av anpassning. Dessutom kommer det bli nödvändigt att genomföra en eller ett flertal intervjuer med personer som är insatta på handikappsanpassning och kulturarv.


Varför jag har valt just det här ämnet är för att jag är intresserad av ämnet och för att jag tycker att alla som vill ska kunna ta del av det de vill. Därför vill jag ta reda på hur man tänker i sådana situationer när något behöver anpassas för handikappade och som kanske inte är lämpligt att ändra på som till exempel en K-märkt byggnad. Jag vill se ifall det är möjligt att anpassa allting, eller om det helt enkelt finns saker som inte lämpar sig för de med ett funktionshinder."

Jeeey, en fråga klar av 5 möjliga!! Töligt bara att det är den lättaste av dem alla som är avklarad och att jag nu sitter här tvingad till att förklara forskningsprocessens olika faser och rikta kritik till de olika vetenskaps traditionerna....Jo, men det är roligt, snart kommer mamma hem med en pizza och då blir det förhoppningsvis ännu roligare.
Där kom hon, nu blire till att ladda upp batterierna för att sedan återgå till metodvetenhet och annan jävulskap!!

So long lovers!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0